Motivația și calitatea serviciilor unde sunt?

Pentru 336 de camere curățate o cameristă primește, ca și salariu, valoarea a 275 de pâini!

Cum poate fi un om motivat muncească și ofere servicii de calitate atunci când nu poate asigura traiul familiei? Da există criză de personal, da există o criză a serviciilor pentru investiția în pregătirea și retenția personalului este aproape nulă. Dar mai există o crizăCriza de antreprenori/angajatori și top management hotelier care nu considere omul proprietatea sa, iar turistul un fraier care plătește.

Facem comparații directe și indirecte cu țări către care se îndreaptă turiștii dar nu comparăm și cât reprezintă costul cu salariile în bugetul unui hotel din România versus respectiva țară. Comparăm și știm (teoretic) avem un sezon mult prea scurt dar nu investim pentru a-l putea prelungi. Este greu găsim oameni pe litoral ( și nu numai) și știm în bucătărie în loc de bucătari avem niște femei harnice din zonă, în loc de barman e un băiat bun care se pricepe, șefii de departament îi ademenim de pe la vecini dar nu facem nimic pentru a-i păstra de la un sezon la altul. Nu investim în educația și în retenția lor. M-au întrebat cel puțin 3 proprietari de hotel – “dar tu de ce nu te bucuri doar recrutezi, câștigi din aceasta abordare” – Așa este, căștig, dar prefera înțeleagă importanța educației și a retenției personalului și atât eu cât și alți furnizori de servicii ar fi bucuroși ajute cu programe create pe nevoile fiecăruia pentru oamenii sunt cei care fac diferența. Pe litoral peticim – nu suntem capabili păstrăm oameni de la un an la altul, uneori nici chiar de la o săptămână la alta. DE ce? Poate pentru sezonul este prea scurt și presiunea în ceea ce privește încasările foarte mare, poate pentru nu știu cum dar un factor important este și zona profitabilității trebuie fie una foarte ridicată iar zona gradului de mulțumire a angajaților una extrem de redusă. Încă vorbim de cazare a angajaților în cămine vechi, în hoteluri dezafectate unde colcăie gândacii, nu le oferim acces la servicii de spălătorielasă și pot spală cămașă și în chiuveta/lighean și noi așa făceam…. acum 30 de ani! Acești angajați trebuie zâmbească, muncească , ofere servicii de calitate. Și atunci când pleacă în altă parte auzim “a plecat la vecin i-a dat 100 de lei în plus”. Poate pleacă și pentru cei 100 de lei, dar pleacă nu te mai vadă pe tine angajator, îl întrebe cineva dacă se simte bine, sau pentru acea cămașă spălată la mașină.

Există pe litoral angajatori corecți, îi cunosc, îi apreciez – care au și mentalitate totul trebuie fie alb – dar sunt excepțiimarea majoritate sunt în zona griului și a plicului și de acolo și salarii mari și faultarea celor corecți. Există angajatori care-și doresc atragă oameni buni, șefi de departament care construiască echipe dar atunci când vine vorba de răspunsuri la întrebări, trimis contract pe mail, beneficii, relația extra sezon – răspunsurile nu prea mai vin sau daca vin sunt laconice și de tipul hai aici facem treaba și apoi vedem. Cu profesioniști nu merge așa. Atunci când contractezi un serviciu vrei știi ce cumperi așa și angajații – vor știe ce semnează. O alta abordare des întâlnită este “ la noi nu muncesc dar când pleacă în afara muncesc precum sclavii și poate la sfârșitul lunii rămân cu mai puțin baniAtât timp cât angajatorilor li se pare ciudat oamenii își doresc timp pentru ei și familie și suntem finite sociale, fiecare angajat își dorește fie tratat cu respect și egal al tău , oamenii vor pleca pentru a-și găsi zona de echilibru. Da, vor munci cele 8 ore pe zi “ca sclavii” dar după aceea vor face ce doresc fără li se impute acest lucru, fără fie sunați , fără angajatorul îl desconsidere pentru vrea timp liber.

Când plătești un om cu echivalentul a 275 sau 300 de pâini/lună problema globală a lipsei forței de munca este și în ograda noastră. Când tu, ca și angajator, nu faci nimic din ceea ce ține de tine pentru a avea angajați mulțumiți ceea ce cu siguranță înseamnă un profit diminuat și aștepți doar ca statul facă ceva, mi voie iți spun dragă angajator și dacă statul va interveni (ceea ce nu cred ) și vei avea beneficii fiscale, tu ca și angajator nu te vei gândi la starea de bine a angajatului ci la creșterea marjei tale de profit!

Când congelăm mâncarea pentru a o putea livra la timp turiștilor, când la început de sezon mai avem produse rămase congelate de anul trecut și le bagăm printre altele dar ne vrem locații de top, când proiectele de atragere a tinerilor către industria ospitalității sunt rare și nemediatizate/susținute, atunci acest deficit al forței de muncă ar trebui fie asumat și de către angajatorii care încă consideră oamenii proprietatea lor și angajandu-I le face un serviciu iar ei ar trebui sărute inelul în fiecare zi! Cu 270 de pâini și salariu nu se face primavera ba chiar ne îndreptam către o iarnă tristă și friguroasă!